PRIDRUŽITE SE

blokada računa

Iz DIV grupe tvrde da je razlog blokade pomoć Brodosplitu, Marić će tražiti dodatna pojašnjenja

"Krediti su najvećim dijelom povučeni. Dakle, odobrena su sredstva, a jedan od dva broda je čak i završen. Ne vidim kako su tu konkretno sankcije i situacija s VTB bankom utjecale na funkcioniranje Brodosplita", komentirao je Marić.

Piše: Hina/t.a.
15.04.2022. 14:19

Na upit što je razlog blokade računa DIV grupe, tko ju je zatražio i na koliki iznos te je li blokada povezana sa situacijom u Brodosplitu, iz DIV-a podsjećaju da problem refinanciranja kredita od VTB-a, banke u ruskom državnom vlasništvu, traje već dva mjeseca, o čemu je pred dva tjedna Brodosplit upoznao i širu javnost.

"Iz tog razloga zaustavljeno je financiranje dva najveća Brodosplitova projekta, stoga je DIV, kako se projekti ne bi zaustavili, financijski pomagao Brodosplitu. Kad sve zbrojimo, u ta dva projekta smo uložili, umjesto ranije planiranih 30 milijuna eura vlastitih sredstava, ukupno 60 milijuna eura, no to nas je financijski iscrpilo. Upravo taj problem nedostatka financiranja i naše objave u javnosti o problemu više sile, potaknuo je neke naše dobavljače da pošalju na naplatu sva svoja i dospjela i nedospjela potraživanja i doveo do blokade računa DIV Grupe d.o.o. i Brodosplita d.d", odgovorili su Hini iz DIV-a.

Brodosplit je prije dva tjedna izvijestio da mu je trenutno blokirano 60 milijuna eura, zbog financiranja gradnje dva broda sredstvima VTB Europe, banke u ruskom vlasništvu sa sjedištem u Frankfurtu.

Upitani što se poduzima radi skidanje blokade i u kojoj su fazi razgovori s HBOR-om o dobivanju obrtnog kapitala za Brodosplit, navode da se na rješenju radi te da imaju "intenzivnu komunikaciju s HBOR-om". "U slučaju brzog i pozitivnog rješenja, Brodosplit bi završio brodove na vrijeme, vratio kredite i državno jamstvo i svi bi zaradili, te bi se održala radna mjesta u značajnoj izvoznoj grani", kažu u DIV-u.

Iz grupe su komentirali i jučerašnju opasku potpredsjednika Vlade i ministra financija Zdravka Marića prema kojoj nije jasno kako "povučeni" kredit VTB-a može imati posljedice na likvidnost Brodosplita. Marić je, naime, jučer rekao da će tražiti dodatna pojašnjenja jer mu nije u potpunosti jasno na koji način su sankcije Rusiji toliko negativno utjecale na situaciju s Brodosplitom.

"Krediti su najvećim dijelom povučeni. Dakle, odobrena su sredstva, a jedan od dva broda je čak i završen. Ne vidim kako su tu konkretno sankcije i situacija s VTB bankom utjecale na funkcioniranje Brodosplita", izjavio je Marić.

Apostrofirao je da iz splitskog škvera postoje i dodatni zahtjevi za likvidnošću i podrškom u novim poslovima, što će HBOR razmotriti. "No, treba raščlaniti tu cijelu priču", poručio je Marić, dodajući da se razgovori s Brodosplitom vode, a HBOR to uvijek čini u najboljoj vjeri i namjeri.

Izvijestio je i da HBOR izložen prema Brodosplitu u iznosu od oko 70 milijuna eura, a tu je i izdano jamstvo države za izgradnju broda od 32 milijuna eura.

U DIV-u kažu da je ministar Marić u pravu kad kaže da je jedan brod praktički gotov, a drugome još malo treba za završetak. "Točnije, za prvi treba još oko 500 tisuća eura, a za drugi oko osam milijuna eura", navode.

Kažu uz ostalo i da je Marić "djelomično u pravu" kad tvrdi da su krediti većim dijelom isplaćeni, no napominju da upravo u tome i jest ključni problem i uzrok trenutne situacije.

Naime, kako navode, vrijednost brodograđevnih ugovora za ta dva projekta je ukupno 150 milijuna eura. Brodosplit je u projektima planirao sudjelovati s 20 posto vlastitog učešća, što iznosi 30 milijuna eura i u potpunosti je u skladu sa smjernicama OECD i brodograđevnom praksom.

"Za preostali iznos od 120 milijuna eura smo dogovorili uvjete kreditiranja kod VTB-a, ali oni su isplaćeni samo do iznosa od 82 milijuna eura. Budući da je za dovršetak brodova potrebno još 8,5 milijuna eura, jasno je da vlastita sredstva uložena u projekte iznose dodatnih 29,5 milijuna eura, sveukupno 59,5 milijuna. Ograničenja nametnuta VTB-u zbog rata u Ukrajini onemogućila su isplatu preostalih 38 milijuna eura i dovela Brodosplit i DIV Grupu u poziciju da smo se, uz 30 milijuna eura našeg kapitala kojeg smo planirano uložili u ove projekte, iscrpili s dodatnih 29,5 milijujna eura do danas", kažu u DIV-u.

Činjenicu da su brodovi skoro gotovi smatraju snažnim argumentom za odobrenje kredita, jer je rizik povrata time sveden na minimum.

"Da nisu gotovi, a traži se kredit, kao što je to bio primjer u Uljaniku i 3.Maju, to bi bio problem. Brodosplit ne traži potpore, već samo komercijalni kredit kako bi mogao započeto završiti te kasnije vratiti HBOR-u s kamatama i svi zajedno na tim projektima zaraditi, a radnike i Brodosplit ponosno očuvati i brinuti o svojoj najznačajnijoj izvoznoj grani", kažu u DIV-u.

Dodaju kako je točno da je Brodosplit restrukturiran s 1,5 milijardi kuna, ali dodaju da su ta sredstva odobrili Vlada i Europska komisija za pokrivanje gubitaka napravljenih od datuma predaje DIV-ove ponude do datuma potpisivanja ugovora, te da je DIV dio tih gubitaka, oko 140 milijuna kuna, preuzeo na sebe i obvezao se pokriti ih u roku pet godina, od čega DIV direktno, dokapitalizacijom i kupnjom dionica u ukupnoj vrijednosti od 53,6 milijuna kuna.

"Do 2010. godine Brodosplit je državu koštao oko 20 milijardi kuna. S druge strane, nakon našeg preuzimanja, u posljednjih 10 godina poslovanja, Brodosplit državu nije koštao ništa, a DIV grupa zajedno sa Brodosplitom državni proračun je direktno napunila s 2,5 milijardi kuna i pola milijarde kuna za ostale državne naknade, oko 3 milijarde kuna isplaćeno je  radnicima za place te oko devet milijardi kuna dobavljačima", ističu iz DIV-a.

Kada se riješi financiranje, sukladno planiranome, cijela DIV grupa se vraća u normalu kao jedan od vodećih izvoznika zaključuju u DIV-u. 

Primajte novosti

Prijavite se na newsletter, primajte novosti i budite u toku s novostima i pričama iz svijeta biznisa i poduzetništva.

Zatvori

Vaša privatnost i osobni podaci su nam bitni. Sukladno novoj Općoj uredbi o zaštiti podataka ažurirali smo naša Pravila privatnosti.

Kako bi se osigurao ispravan rad ovih web-stranica, ponekad na vaše uređaje pohranjujemo kolačiće.

- Više o Pravilima o korištenju kolačića pročitajte ovdje.

- Više o Kolačićima pročitajte ovdje.

- Google Maps

- Facebook

- Instagram

- YouTube

Saznajte više.

- Google Analytics

- Google Tag Manager

- Google AdSense

Saznajte više.